تبلیغات
***خلوتگاه عشق***

***خلوتگاه عشق***
زتمام بودنی ها تو فقط از آن من باش ღ که به غیر باتوبودن دلم آرزو ندارد 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
وبلاگم چطوره؟؟؟؟؟؟




لینک دوستان

فَاَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللّهِ الَّتی فَطَرَالنّاسَ عَلَیها...

پس [در هر حال] روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن. این فطرتی (سرشتی) است که خداوند انسان ها را بر آن آفریده است.

آغاز

یکی از احکام و قوانین اسلام، مرزهایی است که حدود فعالیت انسان ها را در محدوده های مختلف، از جمله در اجتماع معیّن می کند. اسلام برای حضور اجتماعی زنان هم مرزهایی معیّن کرده، که مطابق با فطرت سالم انسانی و سرشت پاکِ زن است. برای شناختن مرزهای حضور اجتماعی زنان باید آن را از شرع مقدّس اسلام آموخت، که چیزی جز آنچه فطرتِ انسان می پسندد و تأیید می کند، نیست.

اسلام برای انسان عزّتی خاص قائل است. «لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَم» تا آن جا که او را خلیفة اللّه قرار داد: «اِنّی جاعِلٌ فیِ الاَرْضِ خَلیفَة»3 اما فطرت او را چنان سرشت که به تنهایی نتواند زندگی کند و به حیات خود ادامه دهد.

بقای نسل، که عالی ترین کمال و هدف فطری هر موجود زنده ای است، به تنهایی ممکن نیست. انسان کمال خود را با تشکیل خانواده می بیند و این همان نیاز فطری و خواسته درونی اوست. هر مردی بدون زن و هر زنی بدون مرد، خود را ناقص می بیند و خود را محتاج به طرف دیگر می داند. به خاطر همین نقص و نیاز فطری است که هر یک به سوی دیگری میل می کند و فطرتاً به سوی او حرکت می کند و چون به او رسید، آرامش و سکونت می یابد و بخشی از سعادت و کمال فطری را می یابد و خود را کامیاب و کامل می بیند؛ چون هر ناقصی مشتاقِ کمال است و هر محتاجی مایل به زوالِ حاجت و فقر خویش است. و این حالت همان شوقِ فطری و میلِ درونی است که در زن و مرد به ودیعت نهاده شده است. این است معنای آیه «فِطْرَتَ اللّهِ الَّتی فَطَرَالنّاسَ عَلَیها...».

خداوند فرمود: «وَ مِن آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِن اَنفُسِکُم اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَة»

از نشانه های حکمت الهی و فطری بودن دین، این است که از جنس خود شما همسرانی برایتان آفرید تا با میل به سوی او، به آرامش برسید. نیز بین شما مودت و رحمت قرار داد که این مهرورزی و عشق و محبت عملی نیز از نیازهای اساسی و فطری انسان است. در این موهبت الهی برای اهل اندیشه عبرتی بزرگ و نشانی از عظمت خداست.

                                                       

                                    ادامه مطلب ......

بدین گونه خداوند حیکم یکی از نیازهای فطری انسان را در قالب یکی از احکام زیبای اسلام، یعنی قانون ازدواج عرضه داشته است. تمام قوانین و مرزهای «ازدواج» دقیقاً مطابق همان نیازها و ذوق فطری زن و مرد است. «خانواده» که سنگ بنای اجتماع است، با مرزهای مشخصِ فطریِ ساخته می شود. خانواده که کوچک ترین واحد اجتماعی و هسته اولیه اجتماعات بشری است، نیازها و استعدادهایی فطری دارد که دائماً در تلاش و حرکت به سوی برآمدنِ آن خواسته ها و به شکوفایی و فعلیت رساندن آن استعدادهاست از این رو به حدّ و مرزهایی نیاز دارد که شرع مقدّس اسلام ـ مطابق با فطرت او ـ این حدّ و مرزها را معیّن کرده؛ یعنی راه رسیدن به کمالات فطری در نظام اجتماعی خانواده نیز همان احکام شرع مقدّس است که ریشه در سرشت و فطرتِ زن و مرد دارد.

زن و مرد دو عضو یک اجتماع زیبا به نام خانواده و هردو به حکم فطرت، جویای کمال بیشتر و هرچه بهتر این واحد اجتماعی کوچک هستند، و به نسبت استعدادهای فطری، برای خود وظایف و حقوقی قائل اند. شریعت مقدّس اسلام بر اساس استعدادهای درونی زن و مرد و با توجه به توانمندیهای خاصّ آنان، قانون احکام خانواده و مرزهای حضور اجتماعی و وظایف و حقوق زن و مرد را دقیقاً معیّن کرده و عمل کردن به آنها را، ضامن به کمال رسیدن و به سعادت رسیدن خانواده و اجتماع دانسته است.

شرع مقدّس برای زن و مرد، نسبت به استعدادهای فطری و توانمندیهای درونی و روحی و جسمی آنان، وظایفی مخصوص و حدّ و مرزهایی قائل شده که حفظ و رعایت این مرزها، ضامن بقا و امنیت و آرامش و بالندگی خانواده است.

مرزهای حضور اجتماعی زن، پاسخگویی به ندای فطرت سالم و سرشت انسان و میل باطنی او به داشتن خانواده ای دارای امنیّت و آرامش و بالنده و است.

در بیان احکام خانواده یا اجتماع و حدّ و مرزهای آن، که ضامن سلامت و کمال اجتماع می باشد، نهایت تناسب حکمت و فطرت به کار رفته است. در تشریع احکام مرزهای حضور زن و مرد در اجتماع، چگونگی و تفاوت ها و استعدادهای خاصّ آنان لحاظ شده و مناسب با آن، برای هریک از آنان وظایف و حدود ویژه ای معیّن گردیده است. زن و مرد به دلیل همین تفاوت های فطری، هریک نقشی خاص و متفاوت با دیگری را عهده دار می شوند.«به همین جهت، اسلام در وظایف و تکالیف اجتماعی که قوامش به تعقّل یا احساس است، میان زن و مرد فرق گذاشته است. ولایت، قضاوت و جنگ را که احتیاج مبرم به تعقّل و صلابت دارد، به مردان و پرستاری، پرورش نوباوگان و تدبیر خانه را به زنان واگذار نموده است.»

گرچه زن و مرد به لحاظ انسان بودن، در پیشگاه خداوند هیچ امتیازی بر یکدیگر ندارند. (تساوی در حقوق معنوی) اما به لحاظ عمل به وظیفه، هریک به نسبت توانمندی خاصّ خود وظایفی خاص بر عهده دارند و ملاک برتری هریک به دیگری در عمل کردن وظیفه، یعنی حفظ حدود و مرزهایی است که خداوند برای آنان معیّن کرده است؛ «انَّ اَکْرَمَکُمْ عِندَاللّهِ اَتْقیکُم».

اسلام به بهترین وجه، به ندای وجدان و فطرت انسان در تمامی ابعاد آن پاسخ گفته است.

استقلالی که زن در دارایی خود دارد و فقه (شیعه) از ابتدا آن را «محترم» شناخته است، در یونان و روم و ژرمن و تا چندی پیش هم در غالب کشورهای جهان وجود نداشت؛ یعنی مثل صغیر و مجنون از تصرّف در اموال خود، ممنوع بود! در انگلستان که سابقاً شخصیّت زن در شخصیت شوهر (محو) بود! دو قانون، یکی در سال 1870 م. و دیگری در سال 1882 م. به اسم مالکیت زن شوهردار از زن رفع (حجر) نمود!»7 همین قانونِ اخلاق مسیحی را کارخانه داران مجلس عوام وضع کردند تا بتوانند زنان انگلستان را به کارخانه ها بکشانند و از نیروی کار ارزان آنها جیب های خود را پرکنند! اما تساوی حقوق زن و مرد، «برای اوّلین بار در اعلامیه جهانی حقوقِ بشر، که پس از جنگ جهانی دوم در سال 1948 م. از طرف سازمان ملل متّحد منتشر گشت، تساوی حقوق زن و مرد صریحاً اعلام شد.»

اما در عمل ثابت شد که این تساوی تنها برای سوء استفاده از جنس زن بود.

ویل دورانت، فیلسوف و نویسنده معروف تاریخ تمدّن می گوید:...بزرگ ترین حادثه قرن بیستم، دگرگونی وضع زنان بوده است. تاریخ چنین تغییر تکان دهنده ای در مدتی به این کوتاهی، کمتر دیده است. خانه مقدّس که پایه نظم اجتماعی ما بود، شیوه زناشوئی که مانع شهوت رانی و ناپایداری وضع انسان بود، قانون اخلاقی که ما را از «توحّش» به «تمدن» و آداب معاشرت رسانده بود، همه آشکارا در این انتقال پرآشوبی که همه رسوم و اشکال زندگی و تفکّر ما را فرا گرفته است، گرفتار شده!

هنوز هم ناله متفکّران غربی از به هم خوردن نظم خانوادگی و سست شدن پایه ازدواج، از شانه خالی کردن جوانان از قبول مسؤولیت ازدواج، از منفور شدن حسّ مادری! از کاهش علاقه پدر و مادر، خصوصاً مادر نسبت به فرزندان! از ابتذال زن دنیای امروز و جانشین شدن هوسهای سطحی به جای عشق (محبّت و مودّت)، از افزایش روز افزون طلاق و... به گوش می رسد!»

اسلام با توجه به ندای فطری و نیازهای درونی زن و مرد، کاملاً عادلانه و با حفظ عزّتمندی هریک از آنان، مرزهای فعالیت و حقوق هر کدام را دقیقاً رعایت کرده است. «انّی لا اُضیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ اَو اُنْثی» یعنی عمل هیچ عمل کننده ای ضایع نمی شود. زن و مرد در مقابل حقوق انسانی، کاملاً مساوی هستند و اجرشان محفوظ است. از طرف دیگر، با توجّه به اختلاف روحی و جسمی و خواسته و نیاز فطری آنان، می فرماید: «اَلرِّجالُ قوّامُونَ عَلیَ النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلی بَعضٍ و بِما اَنفَقُوا مِنْ اَمْوالِهِم»11؛ مردان سرپرست زنان اند، به سبب برتری هایی که خداوند برای بعضی نسبت به بعض دیگر قرار داده است و به دلیل هزینه مالی که انجام می دهند

اسلام حضور اجتماعی زنان را به سه دسته تقسیم می کند:

1.ممنوع؛ 2. واجب؛ 3. مباح.

1. اموری که اسلام از شرکت و حضور زنان منع کرده است و با طبع و فطرت زنان سازگار نیست؛ همچون: حکومت، قضاوت، جنگ و کارهای سنگین و طاقت فرسای دیگر.

2. اموری که اسلام نه تنها از حضور زنان با رعایت و حفظ حجاب و حقّ خانواده منع نکرده، بلکه (در صورت ضرورت و نیاز اجتماع) واجب کرده است؛ چون: تحصیل علوم و معارف الهی، تعلیم و تعلّم، پرستاری از بیماران و مجروحان، پزشکی مخصوص زنان، آموزش و پرورش دختران و نوباوگان و تمام کارهای خاصّ زنانه و هریک از ضرورت های اجتماعی دیگر.

اسلام نه تنها با کارکردن زنان مخالف نیست، بلکه آنان را به کار کردن، تشویق نموده است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «سه چیز حجاب ها را پاره می کند و به پیشگاه عظمت حق می رسد:

1. صدای گردش قلم دانشمند به هنگام نوشتن. (تلاش فرهنگی)

2. صدای قدمهای مجاهدان در میدان جهاد. (تلاش دفاعی)

3. صدای چرخِ ریسندگی [زنان پاکدامن]. (تلاش اقتصادی)

پیامبرخدا صلی الله علیه و آله وسلم فعالیت (سالم) اقتصادی زنان را در ردیف شریف ترین کارها دانسته است.

اساس یک اجتماع سربلند انسانی را سه چیز تشکیل می دهد:

الف). دانش؛ ب). جهاد، ج). کار و کوشش.

 کارهایی که گرچه حضور زنان در آنها ممنوع نیست، اما زنان به انجام آنها تشویق هم نشده اند. اگر ضرورتی در کار نباشد، بهتر است زنان در خانه بمانند و در آن کار شرکت نکنند.

دسته سوم نیاز به دقت زیاد و رعایت شئونات خانواده و اجتماع دارد.

اسلام برای این قسم هم حدّ و مرز معیّن کرده است. اسلام حضور زنان را به کلّی ممنوع نکرده، اما به آنها سفارش کرده است تا ضرورت نباشد، از حضور در اجتماعات خارج از خانه پرهیز کنند.

اسلام بهترین و عالی ترین وظیفه را برای زنان، اهتمام به امور خانه و خانه داری دانسته است.

حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام ، الگوی زنان عالم فرمود: «نزدیک ترین حالات زن به خدا، آن است که ملازم خانه خود باشد و بیرون از خانه نرود.»12

علی علیه السلام فرمود: «جِهادُ المَرْأَةِ حُسْنُ التّبعّل»13؛ جهاد زن، خوش شوهرداری کردن است.»

آثار زیان بار

حضور بی حدّ و مرز زنان در صحنه های اجتماعی به بهانه شعار دروغین «تساوی حقوق زن و مرد» عوارض و تبعاتِ خطرناک و جبران ناپذیری دارد که هیچ عقلِ سلیم و فطرتِ پاکی پذیرای آنها نیست. دنیای غرب با همه پیشرفت های علمی و صنعتی، گرفتار همین پیامدهای شوم است. متأسفانه کشورهای اسلامی نیز به سرعت به آن سمت پیش می روند!

اینک چند نمونه از تبعات و پیامدهای خانمان برانداز حضور بی حدّ و مرز زنان در اجتماع را ذکر می کنیم:

1. بحران های روحی و روانی(عدم آرامش(

از دیرباز، یکی از مشکلات اساسی انسان، پریشانی روحی و آشفتگی روانی و ناآرامی درونی اش بود. امروز، در اوج تمدّن این مشکل صد چندان گریبانگیر انسان شده است. اکثر بیماری های روحی و روانی، حتی بیماری های جسمی، ریشه در ناراحتی اعصاب و درون پریشان دارد. همه بزهکاری های اجتماعی، ناهنجاری ها، جنایت های وحشتناک و تکان دهنده، ریشه در بحران های روحی و روانی، دارند. حلّ تمام این مشکلات و رفع این اضطراب های روانی در گرو داشتن خانواده ای سالم است. خانواده سالم نیز تنها در گرو حضور دائم و با نشاط زن در خانه است.

2. پیری زود هنگام و شکست روحی و جسمی

به بهانه تساوی حقوق زن و مرد! زن مجبور می شود در عرصه های اجتماعی و شغلی، در کشاورزی و کار در مزارع، کارخانه ها، کارگاه ها، فروشگاه ها، و... پا به پای مردان و با رقابتی تنگاتنگ کار کند و با تمام ظرافت و شکنندگی زنانه! همچون مردان تنومند و پرقدرت به کارهای سنگین و خشن و خُرد کننده بپردازد و طراوت و شادابی زنانه و احساسات و عواطف مادرانه را از دست بدهد و به موجودی (بر خلاف فطرت و طبعش) خشک و خشن و تند خوی و عاری از احساسات و عواطف زیبای زنانه که برای مادری خوب و همسری شایسته لازم است، [تبدیل [بشود. چنین زنانی زود به پیری زودرسِ روحی و جسمی می رسند. چنین زنانی هرگز نمی توانند همسری لایق و مادری خوب باشند و خانواده ای سالم و سعادتمند بسازند. آثار سوء این فاجعه به سرعت گریبانگیر جامعه می شود. «پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند: کارکردن زن و بر عهده گرفتن مشاغل سنگین توسط آنها، سلامت همسرانشان را به خطر می اندازد. تحقیقات پژوهشگران نشان داده که سلامتی مردانِ خانواده به میزان قابل توجهی به همسرانشان بستگی دارد. در واقع، زنان نقش مهمّی در حفظ سلامت شوهرانشان و امنیّت اجتماعی خانواده ایفاء می کنند. اگر زنان زیاد بیرون از خانه به فعالیت بپردازند، سلامت شوهرانشان پس از گذشت سه سال تا 25% کاهش می یابد! اما اضافه کار کردن مردان در خارج از خانه، هیچ تأثیری در میزان سلامتی افراد خانواده ندارد!»

اسلام به امنیّت و آرامش خانواده اهمیّت فراوانی قائل است، به طوری که حتی عبادت های مستحبی زن اگر با حق شوهرش منافات داشته باشد، پذیرفته نیست. در مقابل، هرگونه بد رفتاری مرد نیز ممنوع شده است: «و عاشروهنّ بالمعروف»؛ و با آنان (زنان) به طور شایسته رفتار کنید. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:

کُلّما ازداد العبدُ ایماناً ازدادَ حُبّاً للِنّساء15؛ هرچه ایمان بنده زیادتر می شود، محبّت او به زنان بیشتر می شود.

3. بالا رفتن سنّ ازدواج

مردها به علت بی کاری به تشکیل خانواده تن نمی دهند و از ازدواج و مسؤولیت سنگین آن، فرار می کنند. در نتیجه، سنّ ازدواج دختر و پسر بالا می رود و هر روز فساد اخلاقی، فحشاء و جرم و جنایت بیشتر می شود. «طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور، اکنون 5/1 میلیون دختر مجرّد بالای 30 سال در کشور وجود دارد.»

4. فساد اخلاقی و فحشاء

فساد اخلاقی و فحشاء، یکی از پدیده های بسیار زشت و ویرانگر جوامع بشری است که پیامد حضور بی حدّ و مرز زنان در خارج از خانه است. بالا بودن سنّ ازدواج، مجرّد بودن میلیون ها دختر و پسر ـ که سال ها از سنّ بلوغ آنها می گذرد ـ حضور بی حدّ و مرز آنها در عرصه های اجتماعی و معاشرت های بی حدّ و مرز موجب می شود که فساد اخلاقی و فحشاء در جامعه گسترش پیدا کند.

سنّ فحشاء به زیر 20 سال رسیده است! دکتر فریده پور گیو، استادیار دانشگاه، با اعلام این مطلب و اشاره به گزارشهای منتشر شده از مشکلات زنان و دختران ایرانی در چند ماه اخیر، اظهار داشت: آمار دختران و زنان فراری آنچنان مسأله ساز شده که مرکزی به اسم «ریحانه» برای پناه دادن به آنها ایجاد گردیده است. آمار اعتیاد در بین زنان به شدت بالا رفته! در تهران روزانه 5 تُن مواد مخدّر مصرف می شود!

5. افزایش ترک تحصیل پسران

هر روز شاهدیم که آمار داوطلبان دختر برای ورود به دانشگاه، بیشتر و بر عکس، آمار پسرها کمتر می شود. آمار ترک تحصیل پسرها هر روز بیشتر می گردد. عدم امنیت شغلی مردان باعث چنین رفتاری شده است. کارخانه داران و صاحبان مشاغل بزرگ، بیشتر ترجیح می دهند زنان و دختران را استخدام کنند! در نتیجه، انگیزه پسرها برای ادامه تحصیل هر روز کمتر می شود.

6. اُفتِ تربیت فرزندان

تربیت فرزند سالم و صالح بزرگ ترین هدف و آرزوی هر خانواده و جامعه ای می باشد.

حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «اَلْوَلَدُ الصّالِح ریحانَةٌ مِنْ رَیاحینَ الْجَنَّةِ17؛ فرزند صالح، گلی از گل های بهشت است.» بالارفتن سنّ ازدواج باعث افزایش احتمال تولد نوزادان ناسالم می شود.«ازدواج دختران در سنین بالا احتمال بعضی از اختلالات ژنتیکی و به دنیا آوردن بچه های ضعیف و کم هوش را بالا می برد.»18 از طرفی، مادر شاغل، نوازد چند ماهه خود را که شدیداً به آغوش گرم و پر مهر و محبّت او نیازمند است، به مهد کودک و شیرخوارگاه می سپارد و خود روانه فعالیت اجتماعی می شود و حال آن که نوزادان به خوبی گرمای بدن و حضور مادر را احساس می کنند، حتی بوی مادر را از لباس او تشخیص می دهند. مادر با در آغوش کشیدن و نوازش کردن، با او ارتباط عاطفی بر قرار می کند. کودکی که در آرزوی مکیدن شیر مادر و آغوش گرم او بزرگ می شود، چگونه می تواند مهر مادری را تجربه کند؟! چنین کودکی از کجا و از چه کسی آیین مهرورزی و گذشت و ایثار را یاد می گیرد؟!

7. رقابت بیجا در تجمّل گرایی

از آن جا که زن فطرتاً خودآرایی و آرایش را دوست دارد، وقتی با زن و مردهایی با انواع مختلف آرایش و تجمّل و مُدها و لباس های رنگارنگ رو به رو می شود، ناخواسته به رقابتی سخت و نا به جا کشیده می شود و سعی می کند هر روز با آرایش بهتر و بیشتر از دیگران و با زیور و زینت و مد و لباس بهتر از دیگران در جمع حاضر شود، به طوری که قسمت عمده ای از در آمد شوهر یا خود را در این راه هزینه می کند و حال آن که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «هر زنی که خود را خوشبو کند و از خانه خارج شود، پیوسته مورد لعنت است تا بازگردد.»

8. فرو ریختن مرزهای حیا و عفّت عمومی

حضور بدون ضرورت زنان در عرصه های گوناگون اجتماعی و اختلاط زن و مرد در مکان های مختلف و برخورد زن و مرد نامحرم با یکدیگر، فطرتاً با غیرت مردان و عفّت زنان منافات دارد. علی علیه السلام در این مورد فرمود: «آیا حیا نمی کنید و به غیرت در نمی آیید از این که زنانتان به سوی بازارها می روند و با افراد نامحرم و لا اُبالی برخورد می کنند؟!»

پی نوشت ها: 1. روم/ 30. 2. اسراء/ 70. 3. بقره/ 30. 4. روم / 21. 5. تفسیر المیزان، ج 2، ص 386. 6. حجرات / 13. 7. در شرح قانون مدنی ایران، علی شایگان، ص 366. 8. نظام حقوق زن در اسلام، شهید مطهری، ص 15، مقدمه. 9. همان، ص 4 و 5 (با کمی تلخیص و تغییر). 10. آل عمران / 195. 11. نساء/ 34. 12. منتهی الآمال، ص 134. 13. بحارالانوار، ج 100، ص 252. 14. روزنامه همشهری، 31/5/79، ش 2199. 15. بحارالانوار، ج 103، ص 228. 16. روزنامه قدس، ص 9، 28/7/79، ش 3698. 17. وسائل الشیعه، ج 15، ص 176. 18. روزنامه قدس، ص 9، 28/7/79، ش 3698. 19. وسائل الشیعه، ج 14، ص 114. 20. همان، ص 74.

 


برچسب ها: احاکم فقهی، زنان، فعالیت های اجتماعی،  
[ یکشنبه 8 آذر 1394 ] [ 21:39 ] [ فاطمه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

من از عهد آدم تو را دوست دارم

از آغاز عالم تو را دوست دارم

چه شبها من و آسمان تا دم صبح

سرودیم نم نم: تو را دوست دارم

نه خطی، نه خالی! نه خواب و خیالی!


صدای جیر جیرک ها به گوش می رسد
سکوت را نوازش می دهند
و جای خالی آدم های شب نشین را
با نگاهی معصومانه پر می کنند



در حضور واژه های بی نفس
صدای تیک تیک ساعت را گوش کن
شاید مرهم درد ثانیه ها را پیدا کنی




نمی دانم چرا امشب واژه هایم خیس شده اند
مثل آسمانی که امشب می بارد....
و اینک باران
بر لبه ی پنجره ی احساسم می نشیند
و چشمانم را نوازش می دهد
تا شاید از لحظه های دلتنگی گذر کنم



سال تاسیس 1394/08/15
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

.


فال انبیاء


استخاره آنلاین با قرآن کریم






























کد ِکج شدَنِ تَصآویر

\



رویای تنهایی (وبلاک بیان )

کد چرخش عکس


دانلود آهنگ

تغییر شکل موس

سایت تکنولوژی بیگ ای تک - این وبسایت قصد دارد با بهترین مطالب و ترفند ها سطح دانش کاربران اینترنت را افزایش دهد چای قرمز